sobota, 26 września 2015

Nie atakuj publicznie konkurencji

Jest takie niepisane prawo w PR, żeby nie komentować publicznie tego, co robi konkurencja - także w sytuacji kryzysowej. Lepiej nie porównywać w mediach marek, produktów i usług. Żadnych nazw i nazwisk.

Oto kilka wyrażeń, które możesz wykorzystać kiedy reporter zapyta Cię o konkurencyjną firmę:

1. "Nie jestem upoważniony do wypowiedzi na ten temat."

2. "Proszę ich o to zapytać."

3. "Mamy zasadę, że nie komentujemy tego, co robi nasza konkurencja."

4. "W naszej firmie skupiamy się na naszych klientach. Oto co udało nam się niedawno osiągnąć."

5. "Mają ciekawe pomysły. Podobnie jak my."

6. "Przykro nam, że znaleźli się w takiej trudnej sytuacji."

Nigdy nie krytykuj w mediach konkurencyjnych firm i nie wymieniaj ich nazwy - szczególnie w sytuacji kryzysowej. Mów pozytywnie o sobie i swoich produktach i/lub usługach.

Czy reporter będzie nalegał? Tak. Dlaczego? Bo krytyka, spór i konflikt zawsze zwiększają zainteresowanie tematem.

Jeżeli Twoja firma zostanie skrytykowana (zaatakowana?) przez konkurencję, nie daj się sprowokować do walki – odnieś się spokojnie i rzeczowo do każdego zarzutu.

poniedziałek, 21 września 2015

7 największych sekretów reporterów

Reporter - jak każdy - ma swoje zawodowe sekrety.

Oto 7 rzeczy o jakich nie powie Ci żaden reporter, ale ja mogę je ujawnić:

1. Reportera nie interesuje jak wypadniesz w wywiadzie. Reporter spędza większość czasu na rozmowach z różnymi ludźmi. Nie zależy mu na rozmówcy – interesuje go tylko temat. Jeśli temat go zaciekawi, potrafi być niezwykle miły.

2. Wie czego chce i potrafi dużo zrobić, żeby to zdobyć. Reporter będzie zadawał to samo pytanie na różne sposoby, żeby uzyskać potrzebne informacje.

3. Często nie wie o czym rozmawia. Czasem nie rozumie też o czym mówi jego rozmówca. Cała wiedza reportera często ogranicza się do tego, co znalazł w Internecie dziesięć minut przed wywiadem.

4. Często improwizuje. Jeżeli nie jest dobrze przygotowany do rozmowy, zaczyna wywiad od pytań otwartych i kolejne pytania zależą od tego, co powiesz na początku.

5. Nie słucha uważnie. Zazwyczaj myśli o następnym pytaniu lub szuka sposobu jak skłonić (sprowokować?) rozmówcę, żeby powiedział to, co chce usłyszeć.

6. Lubi używać negatywnych ocen (na przykład "Jak można tak oszukiwać klientów?") z nadzieją, że – odrzucając oskarżenie – powtórzysz je dokładnie w swojej odpowiedzi.

7. Najsilniejszą bronią reportera jest cisza. Po Twojej odpowiedzi milczy i czeka... To, co powiesz może trafić na pierwszą stronę i na pewno nie będziesz z tego dumny.

Znasz inne sekrety reporterów? Napisz o nich w komentarzu.

czwartek, 17 września 2015

Najważniejszy cel szkolenia medialnego

Obserwuję, że specjaliści PR przygotowując swoich klientów do wywiadów dla mediów zbyt często koncentrują się na opracowaniu kluczowych komunikatów. Rzadko ćwiczą odpowiedzi na trudne pytania.

Dziennikarz może pytać o wszystko i rzadko zgadza się z rozmówcą. Czasem nie zgadza się tylko po to, żeby uzyskać ciekawsze odpowiedzi. Często rzeczywiście ma inne zdanie.

Celem dobrego szkolenia medialnego powinno być zwiększenie swobody i pewności siebie. Błędem jest robienie z rozmówcy robota mechanicznie powtarzającego wyuczone zdania.

Reporter wie, że nikt po szkoleniu medialnym nie ograniczy się do biernych odpowiedzi na jego pytania. Ale może się wkurzyć kiedy zauważy, że rozmówca nadużywa kluczowych komunikatów.

Dobre szkolenie medialne musi dać przedsmak kontaktu z prawdziwym reporterem. Zbyt łagodne podejście buduje fałszywą pewność siebie i zwiększa ryzyko błędu.

Reporter może pytać o wszystko, ale to nie znaczy, że wszystko mu wolno. Jego pytania muszą do czegoś zmierzać – nie mogą być infantylne czy bezkrytyczne.

Zewnętrzny trener medialny, który nie brał udziału w tworzeniu firmowych komunikatów może przygotować serię zaskakujących i celnych reporterskich pytań, o których nie pomyśli osoba zbyt związana z firmą, produktem lub usługą.

Większość dziennikarzy dobrze wykonuje swój zawód. Chcą napisać interesujący artykuł lub zrobić ciekawy wywiad w radiu lub telewizji. Wyjątkiem jest oczywiście sytuacja kryzysowa. Ale nawet wtedy reporterowi bardziej zależy na zadowoleniu wydawcy niż totalnym pognębieniu rozmówcy.

Najlepiej kiedy rzecznik prasowy jest lubiany przez reporterów i cieszy się ich zaufaniem. Sprawia wrażenie osoby otwartej, kontaktowej i szczerej. Mówi to, co powinien mówić i nie popełnia gaf.

Dobry rzecznik przygotowując się do wywiadu nie ogranicza się do nauczenia się na pamięć kilku kluczowych komunikatów. Ćwiczy także odpowiedzi na trudne pytania. Pamięta o tym, bo tego się dowiedział na dobrym szkoleniu medialnym.

sobota, 12 września 2015

Czy Twoja firma potrzebuje rzecznika prasowego?

Nie każdy może być rzecznikiem prasowym i dlatego nie wszystkie firmy go mają. Te, które zatrudniają rzecznika widzą w nim ważną i wpływową osobę odpowiedzialną za budowanie reputacji i wizerunku poprzez kontakty z mediami.

Wiele firm zostawia decyzję o wyborze rzecznika prasowego na ostatnią chwilę – najczęściej w związku z ważnym wydarzeniem (na przykład premiera produktu) lub sytuacją kryzysową.

Niestety ten drugi scenariusz nie gwarantuje wyboru najlepszego rzecznika. Osoba wyznaczona w ostatniej chwili do kontaktów z mediami może – bez odpowiedniego przygotowania i doświadczenia – przynieść więcej szkody niż pożytku.

Wybór rzecznika

Każda firma, która współpracuje z mediami lub ma to w planach powinna mieć wykwalifikowanego rzecznika prasowego, który regularnie kontaktuje się z dziennikarzami i reprezentuje ją przed opinią publiczną.

Wybór właściwej osoby na rzecznika prasowego wymaga czasu. W procesie rekrutacji zwraca się uwagę na znajomość firmy i branży oraz umiejętność jasnego formułowania myśli, przekonującego mówienia i pracy w stresie. Doświadczenie dziennikarskie pomaga, ale nie jest wymogiem niezbędnym.

Oto trzy wyróżniki dobrego rzecznika prasowego:

1. Autorytet: Wybierz osobę, która ma w firmie mocną pozycję, zajmuje wysokie stanowisko i ma ekspercką wiedzę.

2. Mocny przekaz: To musi być ktoś kto mówi jasno i przekonująco, ma przyjemny głos i nie boi się patrzeć w oczy reporterowi.

3. Chęć nauki: Nikt nie rodzi się rzecznikiem prasowym. Kandydat na to stanowisko nie musi być gotowy na 100% do pracy, ale musi chcieć się uczyć (poprawa umiejętności wywiadów dla mediów i wystąpień publicznych).

Korzyści z rzecznika

Rzecznik prasowy udziela wywiadów i jest cytowany przez media. Odpowiada za komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Buduje zaufanie i wzmacnia wiarygodność marki w komunikacji z głównymi interesariuszami – jest jej medialną twarzą.

Posiadanie rzecznika prasowego skraca czas reakcji na zapytania mediów i redukuje ryzyko ewentualnej pustki informacyjnej, którą mogliby wykorzystać oponenci lub konkurencja w sytuacji kryzysowej.

Reporterzy codziennie szukają ciekawych bohaterów, świeżych tematów i wartościowych komentarzy do swoich materiałów. Rzecznik może im pomóc, dbając jednocześnie o to, żeby media pisały pozytywnie o jego firmie.

Dlatego wszystkim moim klientom zalecam posiadanie rzecznika prasowego. Pomagam wybrać spośród pracowników najlepszą osobę z odpowiednimi kwalifikacjami i predyspozycjami. Razem uzgadniamy jego obowiązki. Na przykład na jakie tematy może się wypowiadać, z kim uzgadnia treść informacji prasowych, jak monitoruje media, itp.

Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze rzecznika prasowego, proszę o telefon: 77 441 40 14.

poniedziałek, 7 września 2015

Co motywuje reporterów do pracy

Kiedy chcesz sprzedać produkt lub usługę, zaczynasz od zebrania informacji o swoich klientach. Badasz czego chcą i dlaczego jest to dla nich ważne. Analizujesz ich problemy i zastanawiasz się jak Twój produkt może je rozwiązać.

Wyobraź sobie teraz jak wykorzystać to samo podejście do relacji z mediami.

Każda rozmowa z reporterem przypomina klasyczną transakcję sprzedaży – produktem jest temat, którym chcesz go zainteresować.

Co wiesz o reporterach, z którymi się kontaktujesz? Kim są? Czego chcą? I co najważniejsze: dlaczego tego chcą?

Reporterzy stale potrzebują nowych ciekawych i ważnych tematów. To jasne. Ale dlaczego?

Oto 7 powodów dlaczego reporterzy czasem mówią tak i czasem mówią nie:

1. potrzeba codziennego dostarczania czytelnikom, widzom i słuchaczom nowych informacji,

2. praca pod presją czasu,

3. rywalizacja z konkurencyjnymi redakcjami (chęć bycia pierwszym),

4. rywalizacja z dziennikarzami z tej samej redakcji (chęć bycia lepszym),

5. większy popyt (czytelnictwo, oglądalność, słuchalność) zwiększa zyski,

6. brak zaufania do rzeczników prasowych,

7. dopieszczanie własnego ego, na przykład przez zdobycie prestiżowej dziennikarskiej nagrody.

Pamiętając dlaczego reporter chce tego, czego chce możesz lepiej dopasować się do jego potrzeb i pokazać się jako źródło informacji, które rozwiążą część jego problemów. To zachęci go do częstszych kontaktów i zwiększy liczbę publikacji o Twojej firmie, instytucji lub organizacji w mediach.

środa, 2 września 2015

Czy reporter chce wiedzieć, że przeszedłeś szkolenie medialne?

"Jakie będzie pierwsze pytanie?" Tak właśnie niektórzy trenerzy medialni radzą rozpocząć rozmowę z reporterem przed wywiadem na żywo.

Szkolenie medialne na pewno pomaga lepiej odpowiadać na pytania i skutecznie komunikować się z opinią publiczną. Często jednak wiedza, że rozmówca jest po takim szkoleniu irytuje reportera.

Po pierwsze, wielu reporterów do ostatniej chwili czeka z decyzją jak rozpoczną wywiad. Nie lubią kiedy ktoś ich o to pyta za wcześnie. Po drugie, traktują to jako formę wywierania presji ("Chcę teraz wiedzieć!"). Po trzecie, czasem muszą ugryźć się w język, żeby nie powiedzieć: "Mam tu cwaniaka po szkoleniu medialnym, tak? No to zobaczymy!"

Dlatego proponuję rozpocząć spotkanie od łagodniejszej prośby, na przykład "Od czego zaczniemy?" W ten sposób bez nadmiernego ryzyka dowiesz się jakie informacje interesują reportera w pierwszej kolejności.

Czy reporter chce wiedzieć, że przeszedłeś szkolenie medialne? Oczywiście, że tak. Reporterzy chcą przecież wiedzieć wszystko :-)

Chcą wiedzieć nawet więcej. Na przykład czy uczono Cię jak unikać odpowiedzi na trudne pytania i jak wykorzystać wywiad do inteligentnej autoreklamy.

W dobrym szkoleniu medialnym najważniejsze jest jednak to, żeby nauczyć się mówić ciekawie i z entuzjazmem i pokazać w mediach to, co w Tobie najlepsze – bez naśladowania kogokolwiek.

Wywiad dla mediów to specyficzna transakcja handlowa, w której rozmówca chce osiągnąć swoje cele biznesowe, a reporter chce mieć ciekawy temat. Dlatego trzeba odpowiedzieć na każde pytanie, nawet to najtrudniejsze. Bo właśnie te najtrudniejsze pytania umożliwiają wykazanie się klasą, inteligencją, wiedzą i doświadczeniem.

Większość reporterów lubi robić wywiady z ludźmi po dobrym szkoleniu medialnym.