czwartek, 17 listopada 2016

Myślisz, że reporter szykuje na Ciebie pułapkę?

Dlaczego jest pani/pan na naszym szkoleniu medialnym? Jakie ma pani/pan oczekiwania? Czego chce się pani/pan nauczyć?

Na te pytania wielu uczestników naszych szkoleń odpowiada: "Chcę poznać dziennikarskie sztuczki i nauczyć się unikać reporterskich pułapek."

Kiedy tłumaczę, że reporterzy przede wszystkim chcą napisać dobry tekst lub przygotować materiał dla radia lub telewizji patrzą z niedowierzaniem. Jak to? Nie chcą mnie skompromitować, ośmieszyć i zdyskredytować? Nie chcą.

Największym przeciwnikiem osoby udzielającej wywiadu jest ona sama. Jest nim rzecznik prasowy z dobrymi intencjami, ale nierozumiejący zasad współpracy z mediami.

Reporter nie powie jakie to zasady. Ale to nie znaczy, że ma złe zamiary. Jego najważniejszym (jednym?) celem jest zdobycie wszystkich ciekawych i prawdziwych informacji. Tak rozumie swoją pracę.

Nie brakuje trenerów medialnych, którzy opisują reporterów jako ludzi złych, podstępnych i złośliwych. Szkolenie budowane na strachu nie przynosi pozytywnych i trwałych efektów, gdyż utrudnia rzecznikom prasowym zrozumienie istoty współpracy z mediami.

Oto przykład do czego prowadzi takie nastawienie. Jedną z uczestniczek szkolenia poprosiłem, żeby opowiedziała coś o sobie i swojej firmie. Zdenerwowana odpowiedziała: "Dlaczego zadaje mi pan osobiste pytania?"

To nie było osobiste pytanie. Wystarczyło podać imię i nazwisko, krótko opisać zakres swoich obowiązków i przekazać kilka informacji o firmie. Żadnych prywatnych sekretów.

Teraz mój ulubiony przykład. Po zadaniu tego samego pytania usłyszałem: "Wiem do czego pan zmierza. Gdyby pan zapytał mojego byłego szefa, powiedziałby, że wyrzucił mnie z pracy. Ale to kłamstwo! Prawda jest taka, że sam się zwolniłem!" Od tej chwili interesowały mnie wyłącznie kulisy jego KONFLIKTU z szefem i okoliczności przymusowej rezygnacji z pracy.

W obydwu opisanych przypadkach problem był w nastawieniu osoby odpowiadającej na pytanie. Moja prośba o kilka słów o sobie i swojej firmie nie była próbą zdobycia poufnych informacji. Chodziło o bliższe poznanie uczestników i zmniejszenie stresu na początku szkolenia. Nic więcej.

Podobnie jak ja zachowuje się większość reporterów. Szukają dobrego tematu i chcą napisać ciekawy artykuł. Nie chcą nikogo skompromitować, ośmieszyć lub zdyskredytować.

Od tej reguły są wyjątki. Zdarzają się reporterzy, którzy lubią manipulować ludźmi i faktami. I o tym też mówimy na naszych szkoleniach. Ale powtarzam: to są nietypowe przypadki i tak również je przedstawiamy na szkoleniu.

Konkluzja

Skuteczna współpraca z mediami opiera się na relacjach i zaufaniu, nie na strachu i podejrzliwości. Zdecydowana większość reporterów zachowuje się przyzwoicie. Pytają i oczekują uczciwych odpowiedzi. I takim interakcjom poświęcamy na naszych szkoleniach medialnych najwięcej czasu.

Chcesz wiedzieć jak odpowiadać na trudne pytania lub co robić kiedy reporter nie zadaje pytania, na które czekasz? Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym dla rzeczników prasowych, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.