piątek, 15 stycznia 2016

Wiesz wszystko o hashtagach?

Zobaczmy co wiesz o hashtagach – jednym z najlepszych narzędzi do promocji online.

Prawda czy fałsz?

1. Hashtag to słowo lub wyrażenie, na którego początku jest znak "#" (na przykład #media, #pr, #mamdobryhumor) pomagające monitorować treści na Twitterze, Instagramie, Facebooku, Pinterest i Google+.

2. Po kliknięciu na hashtag wyświetla się kanał z wpisami innych użytkowników na wybrany temat.

3. W hashtagach można korzystać ze znaków interpunkcyjnych, na przykład przecinków, wykrzykników, znaków zapytania, itp.

4. Hashtagi pozwalają zwiększyć zasięg publikowanych treści.

5. Hashtagi są wykorzystywane do promocji, przekazania rekomendacji lub informacji o wydarzeniu lub premierze produktu, pokazania emocji lub znalezienia osób o podobnych zainteresowaniach.

6. Hashtagi znakomicie sprawdzają się w relacjonowaniu w czasie rzeczywistym tego, co się dzieje, na przykład w sytuacjach kryzysowych.

7. W hashtagach można stosować polskie znaki diakrytyczne.

8. Należy unikać tworzenia długich hashtagów, na przykład #samniewiemcotojest.

9. Jeśli chcesz, żeby więcej ludzi odnalazło Twoje wpisy, lepiej wybierz hashtag o ogólnej treści niż bardzo specjalistyczne słowo.

10. Zaleca się umieszczać hashtagi na końcu wpisu na Twitterze.

Odpowiedzi: Wszystkie zdania, oprócz pkt. 3. i 9. są prawdziwe.

Jak korzystasz z hashtagów w mediach społecznościowych? Napisz o tym w komentarzu.

poniedziałek, 11 stycznia 2016

10 pytań na szkoleniu medialnym

Na szkoleniach medialnych zadajemy pytania odnoszące się do konkretnych sytuacji zawodowych i problemów w komunikacji.

Stosowana przez nas technika sytuacyjna preferuje pytania typu, "Co byś zrobił gdyby...?" Odpowiedzi pokazują sposób myślenia, a nie – jak w przypadku pytań zamkniętych – tylko jego efekt.

Oto przykładowe pytania jakie możesz usłyszeć na naszych szkoleniach medialnych:

1. Co robisz, żeby dziennikarz uwierzył w to, co mówisz?

2. Wiedząc, że liczy się nie to, co powiedziałeś, ale to, co dziennikarz usłyszał i zapamiętał, jak sprawdzasz, że Twoje słowa zostały dobrze zrozumiane?

3. Opowiedz kiedy ostatnio musiałeś rozmawiać z agresywnym dziennikarzem. Jak sobie poradziłeś w tej sytuacji? Co powiedziałeś?

4. Jak się czujesz kiedy dziennikarz nie pozwala Ci dokończyć odpowiedzi? Jak często wchodzisz rozmówcy w słowo? Kiedy i dlaczego to robisz?

5. Opisz sytuację kiedy wykorzystałeś swoje umiejętności perswazyjne do przekonania kogoś do spojrzenia na problem z Twego punktu widzenia.

6. Co robisz, żeby pokazać rozmówcy w studio, że słuchasz go z uwagą?

7. Opowiedz kiedy wykorzystałeś swoje umiejętności komunikacyjne – werbalne lub niewerbalne – do przekazania dziennikarzowi ważnej informacji lub opinii.

8. Opisz swój język ciała kiedy jesteś zrelaksowany.

9. Opowiedz o sytuacji kiedy udało Ci się skutecznie porozumieć z osobą, która Ciebie nie lubi lub której nie lubisz.

10. Czy zdarzyło się, że musiałeś przekonać grupę ludzi, na przykład na zebraniu, podczas prezentacji lub konferencji prasowej? Opowiedz o tym. Co konkretnie powiedziałeś lub zrobiłeś? Czy odniosłeś sukces?

Więcej przykładowych pytań znajdziesz tutaj.

czwartek, 7 stycznia 2016

Ach, ten niesforny czubek języka!

Jedną z bardziej irytujących rzeczy jaką zdarza się zrobić rzecznikowi prasowemu w wywiadzie telewizyjnym lub wystąpieniu publicznym jest wystawienie czubka języka.

Dlaczego ludzie to robią?

Oto kilka powodów:

1. Nerwowość powoduje uczucie suchości w ustach. Wysuwając język chcesz zwilżyć wargi.

2. Głośne mówienie z większą dozą energii powoduje, że powietrze wydobywa się z ust z większą szybkością i powoduje ich szybsze wysuszenie. Stąd odruchowe poszukiwanie wilgoci przez wysunięty język.

3. Występ w świetle kamer i reflektorów scenicznych podwyższa temperaturę ciała mówcy i zwiększa pragnienie.

Dodatkowy problem polega na tym, że nikt nie zdaje sobie sprawy ze swojego zachowania. Naprawdę pokazałem język? Nie pamiętam. I to ogromne zdziwienie kiedy pokazuję na wideo moment kiedy wysuwają język. Ludzie robią to nieświadomie.

Takie zachowanie ukazuje nerwowość, niepewność, zakłopotanie mówcy – może też budzić wątpliwe moralnie skojarzenia.

Czy to sprawiedliwe, że ludzie dokonują ocen w oparciu o tak powierzchowne zachowanie?

Oczywiście, że nie. Ale niestety tak robią.

Na szczęście, są proste i skuteczne metody poradzenia sobie z tym kłopotem.

1. Przed wywiadem/występem wypij dużo wody o temperaturze pokojowej. Pij nawet kiedy nie czujesz pragnienia.

2. Nie pij kawy, alkoholu i innych napojów, które odwodniają organizm.

3. Przed wywiadem unikaj słonych potraw. Takie jedzenie zwiększy pragnienie.

Podczas wywiadu, prezentacji lub przemówienia miej pod ręką szklankę wody. W telewizyjnym studiu możesz napić się wody w czasie przerwy na reklamy.

Pamiętaj – nigdy nie zostaniesz mistrzem komunikacji jeśli nie uda Ci się poskromić języka.