wtorek, 2 grudnia 2014

5 cech dobrego rzecznika prasowego

Wybór rzecznika prasowego to nie bułka z masłem – szkoda, że tyle firm zostawia to na ostatnią chwilę.

W małych firmach z dziennikarzem często rozmawia pracownik, który akurat ma "wolną chwilę". Taka praktyka jest nie do przyjęcia.

Skoro tyle czasu poświęciłeś na wymyślenie logo i nazwy firmy, dlaczego zgadzasz się, żeby twarzą i głosem firmy został "ochotnik" z łapanki?

Niektórzy uważają, że skoro to ich firma (prezes, dyrektor, właściciel), automatycznie powinni występować także w roli rzecznika prasowego. Szef oczywiście powinien być przygotowany do wywiadów dla mediów, ale nie jest najlepszą osobą do codziennych kontaktów z dziennikarzami – ma ważniejsze sprawy na głowie.

Jeden rzecznik prasowy nie wystarczy. Każda firma powinna mieć głównego rzecznika i jego zastępcę. Rezerwowy rzecznik zastępuje głównego rzecznika podczas jego nieobecności (urlop lub choroba) i pomaga w czasie większego zainteresowania mediów tym, co dzieje się w firmie (sytuacja kryzysowa).

Czy osoby zajmujące się w Twojej firmie kontaktami z mediami są rzeczywiście do tego najlepiej predysponowane i przygotowane?

Oto pięć cech dobrego rzecznika prasowego:

1. Wygląd

Wiem, że to brzmi trywialnie, ale wygląd ma duże znaczenie. Podobnie wiek. Rzecznik jest medialną twarzą marki i firmy – musi być pozytywnie odbierany przez dziennikarzy i klientów. 20-latek nie nadaje się na rzecznika banku. 50-latek nie pasuje do roli rzecznika klubu sportowego.

2. Opanowanie

Nie ma osoby, która się nie denerwuje, ale każdy powinien nauczyć się kontrolować stres. Zbytnia pewność siebie szkodzi i zmniejsza motywację do podnoszenia kwalifikacji. W efekcie 8 na 10 wywiadów kończy się katastrofą.

3. Wiedza

Dobry rzecznik potrafi wyjaśniać konsumentom i reporterom wszystko co dotyczy firmy i jej produktów w jasny i zrozumiały sposób. Unika technicznego żargonu. Kiedy musi użyć trudnego wyrażenia korzysta z prostych porównań i przykładów z życia.

4. Twarda skóra

Kontakty z mediami to sport kontaktowy – zdarzają się faule. Rzecznik nigdy się nie obraża – nawet jeśli ma uzasadniony powód.

5. Znajomość branży

Dobry rzecznik zna na wylot swoją branżę. We wszystkim co robi widać pasję i zaangażowanie.

Wyborem rzecznika prasowego nie może rządzić przypadek. Decyzja musi być ostrożna i przemyślana.

Kiedy już zdecydujesz kto nim zostanie, zafunduj mu szkolenie medialne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz