Reporterzy i redaktorzy filtrują informacje prasowe pod kątem tego czy zainteresują czytelników, słuchaczy lub widzów. To, co – Twoim zdaniem – jest ważne i ciekawe nie znaczy, że media uważają tak samo.
Aby poprawić skuteczność kontaktów z mediami, warto wiedzieć jak myślą reporterzy i redaktorzy.
Oto podstawowe kryteria selekcji informacji w mediach:
I. Aktualność
Jeśli chcesz powiedzieć mediom o imprezie, która odbyła się dwa dni temu, nie masz szansy na pozytywny odzew. Dziennikarzy interesuje to, co dzieje się teraz lub co wydarzyło się przed chwilą.
Media społecznościowe, Internet, YouTube, radio, telewizja żyją słowem "teraz". Jeśli to uwzględnisz w swojej informacji, możesz liczyć na pozytywny rezonans.
II. Lokalność
W przypadku ważnego wydarzenia dziejącego się daleko od Ciebie, na przykład napływ imigrantów z Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji, wojna w Syrii i na Ukrainie, możesz poszukać lokalnych wątków łączących z tymi tematami.
Na przykład polskie organizacje charytatywne informowały media co robią, żeby pomóc ofiarom wojen i imigrantom.
III. Reakcja łańcuchowa
Jedno ważne wydarzenie może wywołać kolejne zdarzenia – tak na przykład działają efekt domina, efekt motyla czy efekt kuli śnieżnej.
Obserwowanie tego, co się dzieje w kraju i na świecie może być inspiracją do informacji, które pomogą mediom podtrzymać zainteresowanie ważnym wydarzeniem.
IV. Pytania filtrujące
Oto 7 pytań, które zadaje każdy redaktor oceniając wartość informacji prasowej:
1. Czy to zainteresuje naszych czytelników, słuchaczy lub widzów?
2. Czy ta informacja dotyczy dużej grupy ludzi?
3. Czy to jest coś nowego?
4. Czy temat dotyczy jednorazowego wydarzenia czy jest rozwojowy?
5. Czy to dotyczy konfliktu czy ma poprawić samopoczucie?
6. Czy są zdjęcia lub video, które zwiększą zainteresowanie tym tematem?
7. Czy to jest czysta informacja czy reklama? (W przypadku wątpliwości redaktor odeśle Cię do działu reklamy.)
Konkluzja
Reporterów interesują tematy, które mogą zaciekawić wielu czytelników, słuchaczy lub widzów. Jeżeli Twoja informacja jest ważna tylko dla Ciebie, Twojego szefa lub Twoich pracowników, nie wysyłaj jej reporterowi.
Jeśli nadal masz wątpliwości (wysyłać czy nie?), prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz