Większość rzeczników prasowych nieźle radzi sobie z pisaniem informacji prasowych do momentu kiedy pojawia się potrzeba cytatu.
Cytat to jeden z najważniejszych składników informacji dla mediów. Dlaczego?
Jeśli reporter wykorzysta cokolwiek z Twojej informacji, zwykle będzie to właśnie cytat.
Zanim przejdę do szczegółów jedna zła wiadomość.
Jeśli zamierzasz wykorzystać w swojej informacji jedno z tych wyrażeń: "Z ogromną przyjemnością informujemy, że..." lub "Jesteśmy dumni.." lub "Cieszymy się, że...", mam prośbę: Nie rób tego.
I nie patrz na mnie nieprzytomnym wzrokiem, bo przecież sam najlepiej wiesz kim jesteś i co czujesz.
"Jesteśmy dumni, że możemy doradzać naszym klientom jak oszczędzać pieniądze."
"Z przyjemnością informujemy, że od dzisiaj w naszym zespole pracuje wybitny ekspert..."
"Cieszymy się, że możemy tworzyć ten wspaniały projekt."
Nuda.
Nie pamiętam firmy, która nie byłaby dumna, nie czułaby przyjemności lub nie cieszyłaby się z jakiejś okazji do publikacji informacji – z wyjątkiem kwartalnego komunikatu o złych wynikach finansowych lub skandalu obyczajowego.
Jeśli otwierasz nowy zakład, myślę, że jesteś z tego dumny.
Jeśli zatrudniłeś wybitnego fachowca do prowadzenia firmy, zrobiłeś to zapewne z przyjemnością.
Jeśli pracownicy zasadzili 1,000 drzewek z okazji Dnia Ziemi, wszyscy się z tego cieszą.
Jak zatem przygotować ciekawy cytat?
Oto 5 praktycznych porad:
1. Powiedz jaki jest wpływ tego, co masz do zakomunikowania na firmę, branżę, pracowników lub lokalną społeczność.
"Nasza firma troszczy się o przyrodę i dlatego rozwijamy technologie przyjazne dla środowiska naturalnego."
Firma na pewno ma powód do dumy, ale ciekawsze jest wytłumaczenie z czego firma czerpie tę dumę.
2. Zwróć uwagę na konkretną akcję.
"Na przykład, dużo robimy, żeby zmniejszyć ilość odpadów i częściej korzystać z surowców odnawialnych."
3. Nic złego w odrobinie autopromocji w cytacie skoro to będzie jedyny element wykorzystany przez reportera.
"Wszyscy w Pressence Public Relations systematycznie segregujemy odpady. Mamy osobne pojemniki na papier, szkło i plastik."
4. Mów o ludziach. Autorem cytatu jest przecież człowiek.
"To produkt, który pomoże rolnikom osiągać jeszcze wyższe plony. To nowa jakość w branży."
5. Wyjaśnij istotę problemu i pokaż sposób jego rozwiązania lub krok w tym kierunku.
"Dziś wiele firm bez skrupułów wykorzystuje luki w prawie, aby obejść przepisy o ochronie środowiska" – powiedział dyrektor XYZ.
"Nasza nowa technologia wzmocni pozycję polskich rolników w negocjacjach z unijnymi urzędnikami."
Konkluzja
Korzystaj z tych podpowiedzi pracując nad cytatem w nowej informacji prasowej. Reporterzy docenią pomoc w napisaniu ciekawego artykułu i zwrócą się o więcej wypowiedzi w przyszłości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz