sobota, 25 lipca 2015

Quiz: Myślisz o pracy w PR?

Myślisz o pracy w PR? A może już pracujesz, ale masz wątpliwości czy nadajesz się do tego zawodu?

Przygotowałem krótki quiz. Wybierz najlepszą odpowiedź.

Jeżeli zdobędziesz co najmniej 9 punktów, dasz sobie radę w public relations.

Prawidłowe odpowiedzi znajdziesz na dole.

1. W wywiadzie dla mediów masz prawo:

A. wybrać miejsce, czas, itp.

B. rozsiąść się wygodnie w fotelu i pozwolić wykonywać reporterowi swoją pracę.

C. przekupić dziennikarza, aby napisał to na co masz ochotę.

D. wygłupiać się i stroić miny.

2. Jakie pytania może Ci zadać reporter podczas wywiadu?

A. "Czy śpi pan/pani w skarpetkach?"

B. Kto, co, dlaczego, gdzie, kiedy i jak.

C. Różne hipotezy i pytania typu "co by było gdyby".

D. Aroganckie i osobiste pytania.

3. Gdy padnie pytanie, na które nie chcesz odpowiedzieć, powinieneś:

A. zaśmiać się głośno i poprosić o powtórzenie pytania.

B. odpowiedzieć krótko i zmienić temat.

C. zrobić wszystko, aby uniknąć odpowiedzi (w ostateczności symulować atak serca).

D. powiedzieć "Bez komentarza".

4. Gdy reporter kolejny raz powtarza niewygodne pytanie powinieneś:

A. wziąć jego dyktafon, wrócić do pierwszej odpowiedzi i nacisnąć PLAY.

B. powtórzyć pierwszą odpowiedź.

C. natychmiast zakończyć wywiad.

D. za każdym razem odpowiadać inaczej.

5. Przygotowując informację prasową powinieneś:

A. zadbać o to, aby była prosta, jasna i rzeczowa.

B. włożyć do koperty trochę confetti.

C. napisać na kopercie, że w środku są też szczęśliwe numery w najbliższym losowaniu lotto.

D. w ogóle nie wysyłać informacji, bo to strata czasu.

6. Jeżeli nie chcesz, aby media dowiedziały się o przykrym dla Ciebie fakcie:

A. powiedz o tym reporterowi w największym zaufaniu.

B. zawrzyj z dziennikarzem umowę, że nie powtórzy nikomu tego, co mu powiesz "tylko do jego wiadomości".

C. nie mów o tym nikomu.

D. zastrzeż sobie prawo do ingerencji w tekst po napisaniu artykułu.

7. Gdy nie wiesz jak odpowiedzieć na pytanie:

A. przypomnij sobie o bardzo ważnym telefonie, który musisz natychmiast wykonać.

B. odpowiedz na inne pytanie.

C. głośno powtórz pytanie wolno, bardzo wolno, jeszcze wolniej… i ciszej, ciszej…

D. przeproś, że nie możesz w tej chwili odpowiedzieć, podaj powód i powiedz, kiedy udzielisz odpowiedzi.

8. Piątek to dobry dzień, aby wysłać informację prasową:

A. Tak.

B. Nie.

C. Tak i nie.

D. Nie rozumiem pytania :-(

9. Po zakończeniu przez dziennikarza pracy nad artykułem o Tobie lub Twojej organizacji w dobrym tonie jest:

A. zadzwonić do dziennikarza z podziękowaniem.

B. skrytykować gotowy tekst i pokazać, że można go było napisać lepiej.

C. wymusić na dziennikarzu zasadnicze zmiany, bo przecież jesteście dobrymi przyjaciółmi.

D. nic nie mówić.

10. Czytasz ten tekst, ponieważ:

A. nudzisz się.

B. ma głębokie walory artystyczne.

C. jeszcze nie wiesz dlaczego.

D. chcesz sprawdzić czy to, co robisz w PR jest dla Ciebie ważne i ma sens.

Prawidłowe odpowiedzi:

1. A. To powinno być oczywiste.

2. D. Aroganckie i osobiste pytania dodają wywiadowi rumieńców. Dziennikarze nie zawsze je zadają, ale musisz być na nie przygotowany.

3. B. Wszystkie inne odpowiedzi mogą sprawić wrażenie, że czujesz się winny.

4. B. Prawda się nie zmienia; chyba, że skłamałeś za pierwszym razem :-(

5. A. Reporterzy nie cierpią, gdy ktoś marnuje ich czas.

6. C. Nie ma takiej rzeczy jak "tylko do Twojej wiadomości". Nie chcesz czegoś zobaczyć w druku, to nie mów.

7. D. Choć przyznam, że odpowiedź C jest intrygująca.

8. C. Tak – jeśli to zrobisz wcześnie rano. Dziennikarze są w lepszych humorach przed weekendem (chyba, że mają dyżur). Nie – jeśli zaraz po wysłaniu informacji wyłączasz telefon komórkowy i jedziesz na urlop.

9. A. Okazanie wdzięczności to bezcenna inwestycja.

10. D. Mam nadzieję, że to też oczywiste.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz