poniedziałek, 25 stycznia 2016

Tytuł w informacji prasowej

Porównaj dwa tytuły informacji prasowych (obydwie prawdziwe, ale żadna nie była napisana przeze mnie): "Sen o Warszawie nie musi być komunikacyjnym koszmarem za 15 złotych" i "Zaproszenie na konferencję prasową".

Który tytuł byś pominął gdybyś był reporterem?

Co robić jeżeli postępujesz zgodnie z zasadami sztuki PR szukając kontaktu z mediami – wybierasz właściwe redakcje, proponujesz ciekawe tematy, nie zaśmiecasz skrzynek e-mail dziennikarzy błahymi informacjami prasowymi – bez żadnego odzewu?

Takie pytanie zadał mi niedawno ekspert marketingu na szkoleniu medialnym.

Kiedy przejrzeliśmy propozycje tematów i informacje prasowe jakie wysyłał mediom, powiedziałem gdzie tkwił błąd. W każdym przypadku brakowało atrakcyjnego tytułu, który przedstawiałby w jednym zdaniu sedno sprawy.

Zabrakło wyobraźni dzięki której ekspert marketingu mógł wejść w rolę dziennikarza, który ma bardzo mało czasu (kilka sekund?) na zapoznanie się z setką różnorodnych propozycji i informacji prasowych.

Reporterzy nie mają czasu (i ochoty) szukać najważniejszego elementu informacji w przedostatnim akapicie – chcą wiedzieć od razu o co chodzi.

Weź też pod uwagę fakt, że większość dziennikarzy odczyta Twoją informację na smartfonie, który wyświetli tylko kilka początkowych wyrazów.

Tytuł i pierwsze zdanie powinny przedstawić to, co najciekawsze w informacji – to właśnie od nich zależy jak ta informacja będzie wstępnie oceniona.

Jeśli masz czas, zobacz jakie tytuły pojawiają się w gazecie, w której pracuje dziennikarz, do którego chcesz dotrzeć. Wyobraź sobie jak wyglądałby tytuł Twojego tematu. Jakie byłoby pierwsze zdanie? Jakie informacje byłyby w pierwszym akapicie?

PS. Zobacz też "Jak pisać informacje prasowe".

środa, 20 stycznia 2016

Co pierwsze: dobra czy zła wiadomość?

Masz do przekazania dwie wiadomości: dobrą i złą. Od której zacząć?

Wszystko zależy od tego czy oczekujesz po przekazaniu złej wiadomości jakiegoś działania.

Badania pokazują, że odbiorcy wolą otrzymać złą wiadomość jako pierwszą, natomiast nadawcy wolą zaczynać od dobrej.

Zła wiadomość nie jest tylko złą wiadomością – często wiąże się z potrzebą korekty zachowania. Analiza reakcji pokazuje, że miejsce dobrej wiadomości może wpłynąć na decyzję słuchacza o ewentualnej zmianie zachowania.

W wielu poradnikach można przeczytać o "metodzie kanapki", w której zła wiadomość znajduje się w środku przekazu (dobra-zła-dobra wiadomość). Ta metoda poprawia samopoczucie odbiorcy, ale nie zachęca do zmiany zachowania, na przykład wykupienia lekarstwa lub wykonania zaleconego ćwiczenia.

Zdenerwowanie wywołane czekaniem na złą wiadomość może utrudnić proces komunikacji i popsuć relacje pomiędzy rozmówcami.

Słuchacze zgodzą się natomiast wysłuchać złej wiadomości jako drugiej jeśli uznają ją za ważną i pożyteczną.

Jeśli lekarz ma do przekazania pacjentowi diagnozę, z której wynika, że nic nie można zrobić, lepiej kiedy zacznie od tej informacji i w drugiej kolejności powie coś co pomoże mu się z tym pogodzić.

Jeżeli natomiast jest szansa na wyzdrowienie, zła wiadomość powinna pojawić się na końcu razem z poradami jak to osiągnąć.

Dobra czy zła wiadomość: od czego zaczynać i dlaczego tak uważasz? Napisz o tym w komentarzu.

piątek, 15 stycznia 2016

Wiesz wszystko o hashtagach?

Zobaczmy co wiesz o hashtagach – jednym z najlepszych narzędzi do promocji online.

Prawda czy fałsz?

1. Hashtag to słowo lub wyrażenie, na którego początku jest znak "#" (na przykład #media, #pr, #mamdobryhumor) pomagające monitorować treści na Twitterze, Instagramie, Facebooku, Pinterest i Google+.

2. Po kliknięciu na hashtag wyświetla się kanał z wpisami innych użytkowników na wybrany temat.

3. W hashtagach można korzystać ze znaków interpunkcyjnych, na przykład przecinków, wykrzykników, znaków zapytania, itp.

4. Hashtagi pozwalają zwiększyć zasięg publikowanych treści.

5. Hashtagi są wykorzystywane do promocji, przekazania rekomendacji lub informacji o wydarzeniu lub premierze produktu, pokazania emocji lub znalezienia osób o podobnych zainteresowaniach.

6. Hashtagi znakomicie sprawdzają się w relacjonowaniu w czasie rzeczywistym tego, co się dzieje, na przykład w sytuacjach kryzysowych.

7. W hashtagach można stosować polskie znaki diakrytyczne.

8. Należy unikać tworzenia długich hashtagów, na przykład #samniewiemcotojest.

9. Jeśli chcesz, żeby więcej ludzi odnalazło Twoje wpisy, lepiej wybierz hashtag o ogólnej treści niż bardzo specjalistyczne słowo.

10. Zaleca się umieszczać hashtagi na końcu wpisu na Twitterze.

Odpowiedzi: Wszystkie zdania, oprócz pkt. 3. i 9. są prawdziwe.

Jak korzystasz z hashtagów w mediach społecznościowych? Napisz o tym w komentarzu.