czwartek, 8 grudnia 2016

Trening czyni mistrza, czyli 7 obietnic rzecznika prasowego

Jeden maraton nie zrobi z Ciebie wytrawnego biegacza. Tak jak lektura jednego artykułu o komunikacji z mediami nie zrobi z Ciebie lepszego rzecznika prasowego. Tego nie mogę obiecać.

Ale wiem, że regularny trening wzmocniony naturalnym talentem czyni mistrza.

Jestem przekonany, że jeśli zobowiążesz się do przestrzegania siedmiu poniższych zasad, Twoje wystąpienia w mediach i relacje z reporterami znacząco się poprawią.

Wszystkie obietnice wynikają z tego, czego uczymy na naszych szkoleniach medialnych dla rzeczników prasowych i ich zastępców, właścicieli firm, liderów opinii, ekspertów branżowych i specjalistów PR.

1. Obietnica, żeby pokazać się w wywiadzie z najlepszej strony.

Sportowcy trenują i szykują najlepszą formę na dzień zawodów. Zrelaksuj się przed wywiadem – zamknij oczy i weź trzy głębokie oddechy.

Przypomnij sobie moment kiedy byłeś bardzo zmotywowany i zdecydowany. Co widzisz? Chwyć ten obraz prawą dłonią i zaciśnij w pięść. Obejmij ją lewą dłonią. Powtórz ten proces kilka razy aż poczujesz przypływ pozytywnej energii.

2. Obietnica, żeby mówić prosto i na temat.

Przygotuj trzy kluczowe komunikaty (trzy najważniejsze informacje jakie chcesz przekazać w wywiadzie). Zapisz je na kartce. Każdy komunikat to jedno zdanie (maksimum 20 słów).

Do każdego komunikatu dopasuj jakiś obraz. Przenieś te obrazy do górnej, lewej części mózgu. Przypominając sobie te komunikaty w wywiadzie kieruj oczy w górną, lewą stronę mózgu – pojawią się jak za dotknięciem magicznej różdżki.

3. Obietnica, żeby nie ograniczać się do odpowiedzi na pytanie reportera.

Wiesz co chcesz powiedzieć i czekasz na właściwe pytanie. Ale reporter go nie zadaje. Strata czasu? Nie.

Bądź aktywny. Nie czekaj na wymarzone pytanie, tylko szukaj okazji, aby po krótkiej odpowiedzi przejść do jednego z trzech kluczowych komunikatów.

4. Obietnica, żeby używać przykładów.

Słabą stroną wielu wywiadów jest brak przykładów pokazujących dlaczego to, co mówisz jest ważne. Ludzie chcą słuchać o innych ludziach – nie o przepisach i procedurach.

Wykorzystując przykłady z życia zwiększasz zainteresowanie tym, co mówisz – dzięki temu ludzie dłużej pamiętają Twoje słowa.

5. Obietnica, żeby unikać żargonu.

Słuchałeś kiedyś wywiadu o funduszach europejskich? O dotacjach rozwojowych? O instrukcjach wykonawczych IP, publicznych środkach wspólnotowych i wydatkach kwalifikowanych? Słuchasz mnie jeszcze?

Zawodowy żargon i akronimy są zrozumiałe dla fachowców z Twojej branży, ale za trudne dla laików (czyli opinii publicznej). Mów jasno tak jakbyś opowiadał o tym rodzinie lub znajomym.

6. Obietnica, żeby szybko i szczerze przepraszać.

Wywiady w sytuacji kryzysowej stają się często za trudne dla rzecznika prasowego, który w przypadku ewidentnego błędu jego firmy, instytucji lub organizacji odmawia przeprosin. Jeszcze gorzej bywa kiedy próbuje się usprawiedliwiać lub lekceważy problem.

Kiedy błąd jest bezsporny, nie ma sensu unikać odpowiedzialności. Przyznaj się do pomyłki i przeproś. Powiedz jak rozwiązujesz problem i co zrobiłeś, żeby już się nie powtórzył.

7. Obietnica, żeby przygotować się do wywiadu dla mediów.

Nawet doświadczony rzecznik prasowy nie może przyjść na wywiad nieprzygotowany. W erze mediów społecznościowych nie ma nieważnych wywiadów i mniej ważnych reporterów.

Oprócz opracowania i przećwiczenia kluczowych komunikatów i odpowiedzi na najbardziej prawdopodobne pytania trzeba także zebrać informacje o reporterze (o czym pisze, jak przeprowadza wywiady, co go najbardziej interesuje, itd.).

Jeśli potrzebujesz szkolenia medialnego lub masz pytanie o komunikacji z mediami, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

PS. Zobacz też "Test skuteczności rzecznika prasowego".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz