Na warsztacie dla studentów PR o komunikacji z mediami gospodarz spotkania tak mnie przedstawił: "Teraz trener medialny Bogusław Feliszek powie jak unikać odpowiedzi na pytania reporterów". Trudno o większe nieporozumienie. Nie tego uczymy na szkoleniach medialnych.
Dziennikarze i opinia publiczna mają po dziurki w nosie ludzi (szczególnie polityków), którzy ignorują niewygodne pytania. Jeśli nie odpowiesz na pytanie, reporter jej powtórzy.
Pamiętam wywiady, w których reporter wracał do tego samego pytania kilkanaście razy. Dziwnie to wyglądało, ale tak było. Możesz wierzyć lub nie, ale rozmówca w takich sytuacjach nigdy nie wypadał dobrze.
Reporter nie jest gąbką, która wchłonie bezkrytycznie wszystko co powiesz. Dobrzy reporterzy pytają, kontestują i sprawdzają wartość tego, co mówisz. Dlatego każdą odpowiedź uzasadnij – powiedz dlaczego się zgadzasz lub nie zgadzasz.
Pamiętaj, że Twoim celem nie jest udzielenie reporterowi wywiadu, ale wykorzystanie wywiadu w prasie, radiu, lub telewizji do przekazania opinii publicznej ważnych, ciekawych i aktualnych informacji.
Zawsze odpowiadaj na pytanie reportera pełnym zdaniem dodając jeden ze swoich kluczowych komunikatów. Oto dwa przykłady:
Pytanie reportera: "Rada miasta podniosła podatek od nieruchomości o 5 procent. Czy to nie za duża podwyżka?"
Typowa odpowiedź: "Nie sądzę, że za duża. Rozmawialiśmy o podwyżce wiele razy z podatnikami..."
Lepsza odpowiedź: "Rozmawialiśmy o podwyżce wiele razy z podatnikami. Na wszystkich spotkaniami podkreślali, że zależy im na wysokiej jakości usług komunalnych."
2. Pytanie reportera: "Czy może pan zagwarantować, że przez najbliższe trzy lata nie będzie kolejnej podwyżki?"
Typowa odpowiedź: "Nie możemy tego wykluczyć, ale postaramy się nie podwyższać podatków w najbliższym czasie."
Lepsza odpowiedź: "Taka decyzja zmniejsza prawdopodobieństwo podwyżki w przyszłym roku, ale musimy zawsze brać pod uwagę oczekiwania naszych podatników."
Widzisz różnicę? Dodanie do odpowiedzi kluczowego komunikatu ułatwia utrzymanie kontroli nad wywiadem.
Konkluzja
Jeśli zależy Ci na wiarygodności, musisz odpowiadać na pytania – tego oczekują reporter i opinia publiczna. Nikt nie mówi, że to mają być odpowiedzi długie i szczegółowe, ale brak jasnej odpowiedzi zawsze szkodzi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz