Rozmowa szefa PR z rzecznikiem prasowym, który powiedział w wywiadzie na żywo coś głupiego nie może być miła.
Pół biedy kiedy błąd popełni rzecznik prasowy. Gorzej kiedy przytrafi się to komuś ze ścisłego kierownictwa firmy, na przykład prezesowi lub dyrektorowi.
Mam za sobą kilka takich rozmów. Żadnej nie chciałbym powtórzyć i wszystkie czegoś mnie nauczyły o tajnikach ludzkiej duszy.
Każda firma, instytucja i organizacja potrzebuje doświadczonego i wiarygodnego rzecznika prasowego, który zna potrzeby mediów i potrafi rozmawiać z reporterami, szczególnie w sytuacji kryzysowej.
Co robić kiedy rzecznik prasowy jednak powie coś głupiego?
Oto sześć podpowiedzi:
1. Poszukaj pozytywów
Nie namawiam do lekceważenia negatywnych skutków. Nie widzę jednak sensu w krytyce kogoś kto wie, że się pomylił. W każdym wywiadzie można znaleźć coś wartościowego. Dlatego warto zacząć rozmowę z rzecznikiem od pozytywów. Czy odpowiadał krótko na pytania reportera? Podał dobry przykład? Kontrolował mowę ciała?
2. Obejrzyj cały wywiad jeszcze raz
Rzecznik prasowy będzie się przed tym bronił, ale nie ma innego wyjścia. Musicie razem ustalić co się nie udało i dlaczego tak się stało. Może nie zrozumiał pytania reportera. Może ograniczył się tylko do odpowiedzi na pytania. Może się zdenerwował. Spokojna analiza wywiadu pomoże rzecznikowi uniknąć podobnych błędów w przyszłości.
3. Poproś reportera o opinię
Jeśli dobrze znasz reportera, który rozmawiał z rzecznikiem, poproś go o ocenę jego wystąpienia. Być może zwrócił uwagę na inne szczegóły i podpowie co poprawić. W interesie zawodowego reportera jest wywiad z pewnym siebie i rzeczowym rzecznikiem prasowym.
4. Pomyśl o osobach, które widziały ten wywiad
Czy błędy rzecznika zmienią opinię publiczności (na przykład klientów, ekspertów lub liderów opinii) o firmie, instytucji czy organizacji? Każdy błąd pojawia się w konkretnym kontekście. Coś co wygląda na katastrofę w środku wywiadu może być niezauważone przez widzów lub uznane za drobne przejęzyczenie.
5. Zapytaj rzecznika co pomoże mu unikać takich błędów w przyszłości
Rzecznik prasowy musi wiedzieć, że nie wolno mu powtórzyć podobnego błędu. Może potrzebuje więcej ćwiczeń lub dodatkowego szkolenia medialnego. Może do pełnej kontroli wywiadu brakuje mu ciekawych przykładów lub aktualnych studiów przypadku. Być może źle się czuje w wywiadzie na żywo.
6. Nie przeciągaj dyskusji w nieskończoność
Nie dyskutuj za długo o błędzie. Nawet najlepszemu i najbardziej doświadczonemu rzecznikowi może powinąć się noga. Jest też mało prawdopodobne, że podobny błąd się powtórzy. Dodaj mu otuchy i motywuj do lepszego przygotowania się do następnego wywiadu.
Jaką radę dałbyś rzecznikowi prasowemu, któremu coś się nie udało w wywiadzie? Napisz o tym w komentarzu.
PS. Zobacz też "Test skuteczności rzecznika prasowego".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz