czwartek, 20 lipca 2017

Kiedy reporter pyta o sekret firmy

Reporterzy lubią dużo wiedzieć. Niektórzy lubią wiedzieć wszystko. Tak rozumieją swoją dziennikarską misję.

Czasem reporter dowie się o czymś ważnym przez przypadek. Coś gdzieś usłyszał, połączył kilka strzępów informacji i gotowe. Jest temat.

Kłopot polega na tym, że firma, której informacja dotyczy nie jest przygotowana do rozmowy na ten temat. Ale reporter nalega. Chce potwierdzenia informacji i pyta o szczegóły.

Powiedzmy, że jesteś rzecznikiem prasowym, do którego dzwoni reporter z pytaniem czy to prawda, że firma zamierza przenieść swój największy zakład produkcyjny do innego kraju. Mówi, że ma tę informację z wiarygodnego źródła i prosi o jej potwierdzenie. I oczywiście bardzo się śpieszy.

Jakie są fakty?

Rzeczywiście byłeś na zebraniu, na którym omawiano ten temat. Przygotowałeś o tym roboczą wersję informacji prasowej. Ale nie podjęto jeszcze żadnej decyzji. Firma nie ma nic oficjalnego do przekazania mediom i opinii publicznej.

Oto co warto wziąć pod uwagę w tej sytuacji:

1. Nie potwierdzaj niczego, co powie reporter. To byłoby nieodpowiedzialne.

2. Niczemu nie zaprzeczaj. To może być źle zrozumiane.

3. Nie mów: "Bez komentarza", bo może to być błędnie zrozumiane jako potwierdzenie.

Co możesz powiedzieć?

Obiecaj, że w tej chwili nie możesz niczego potwierdzić i dokładnie sprawdzisz wszystkie informacje. Powiedz reporterowi kiedy się z nim skontaktujesz.

Masz mało czasu, gdyż reporter może wykorzystać to, co wie zanim do niego oddzwonisz. Dlatego:

1. Niezwłocznie poinformuj kierownictwo firmy o rozmowie z reporterem.

2. Oceń czy to, co wie reporter zgadza się z faktami. Czego nie wie, ale powinien się dowiedzieć? Które informacje trzeba sprostować?

3. Zrób listę informacji, które można przekazać reporterowi i których nie wolno.

4. Zdecyduj czy firma wypowie się publicznie na ten temat. Jeśli tak, wybierz formę komunikacji, na przykład komunikat prasowy, wywiad lub briefing.

5. W komunikacie dla mediów wyjaśnij dlaczego na tym etapie nie możesz przekazać wszystkich faktów. Sprostuj fałszywe informacje, które usłyszałeś od reportera. Powiedz kiedy przekażesz więcej informacji.

6. W komunikacji z mediami pokaż, że mówisz tylko to, co możesz mówić, żeby nie naruszyć przepisów prawa, zasad etyki, wewnętrznych procedur i firmowych wartości.

Byłeś kiedyś w sytuacji kiedy reporter poznał firmowy sekret? Jak się zachowałeś kiedy o to zapytał? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz