"Bez komentarza..." na konferencji prasowej lub w wywiadzie dla mediów ma fatalną reputację. Dla wielu znaczy "winny, ale się nie chce przyznać". Często jest wypowiedziane nerwowym tonem i podkreślone agresywnym gestem.
Jeżeli powiesz "Bez komentarza" lub "Nie mam czasu", media powiedzą, że powiedziałeś "Bez komentarza" lub odmówiłeś wypowiedzi.
Opinia publiczna (czyli konsumenci, klienci, wyborcy) kojarzą "bez komentarza" z czymś negatywnym. Tak mówią butni gangsterzy, bezczelni aferzyści i skorumpowani politycy przyłapani na gorącym uczynku.
Reporterzy chętnie wykorzystują wyrażenie "bez komentarza", bo ma wszystkie cechy atrakcyjnego cytatu:
1. Jest zwięzłe.
2. Jest zdecydowane.
3. Jest emocjonalne.
4. Brzmi jak atak na autora pytania.
5. Przypomina cytat z kryminalnego filmu.
Zdarza się oczywiście, że nie możesz odpowiedzieć na pytanie. Na przykład sprawa jest w sądzie, trwają negocjacje lub firma planuje fuzję. Nie możesz ujawnić szczegółów transakcji handlowych, poufnych klauzul lub informacji chronionych prawem, na przykład danych osobowych.
Oto 10 wyrażeń lepszych od "bez komentarza" z naszych szkoleń medialnych:
1. "Chętnie wypowiem się na ten temat po uprawomocnieniu się wyroku."
2. "Odpowiemy na te pytania po powiadomieniu rodziny o tym, co się stało."
3. "Chętnie porozmawiam o tym kiedy będziemy znali więcej faktów. Teraz mogę powiedzieć, że..."
4. "Nie mogę mówić o sprawie, której nie znam."
5. "Za wcześnie, żeby mówić o konkretach."
6. "Znam te informacje, ale mam wątpliwości co do ich prawdziwości. Dlatego nie mogę ich komentować."
7. "Złamałbym nasze zasady, gdybym wypowiedział się w sprawie, o której tak mało wiemy."
8. "Nie mogę na to pytanie odpowiedzieć TAK lub NIE, ale mogę panu/pani przekazać nasz komunikat dla mediów."
9. "Rozumiem zainteresowanie tą sprawą, ale proszę jeszcze o kilka godzin/dni cierpliwości."
10. "Chciałbym pomóc, ale nie znam faktów. Proszę o kontakt w tej sprawie z..."
Konkluzja
"Bez komentarza" w najgorszym przypadku równa się "winny", w najlepszym "chce coś ukryć". Zawsze zachęca media do spekulacji i domysłów. Każda odpowiedź jest lepsza od "Bez komentarza".
Co robisz kiedy reporter zadaje pytanie, na które nie możesz odpowiedzieć? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz