piątek, 19 czerwca 2015

Dlaczego dziennikarze nie zadają złych pytań

Pytanie: Co zrobić kiedy dziennikarz zadaje w wywiadzie złe pytania?

Odpowiedź: Nic, bo nie ma złych pytań.

W wywiadzie dla mediów nie będziesz miał do czynienia ze "złymi" pytaniami, "głupimi" pytaniami czy "zbędnymi" pytaniami jeżeli przystąpisz do niego z właściwym nastawieniem.

Niedoświadczony rozmówca popełnia błąd polegający na udzielaniu szczegółowych odpowiedzi na każde pytanie. Nie ma takiej potrzeby. Poza tym, może się zdarzyć, że zacznie dużo mówić na temat, o którym nie ma głębokiej wiedzy. A to może się źle skończyć.

Powiedz tylko to, co najważniejsze i za pomocą techniki przejścia (bridging) połącz pierwszą część odpowiedzi z jednym z trzech kluczowych komunikatów.

Wygląda to tak. Odpowiedz krótko na pytanie dziennikarza i szybko przejdź do tego, o czym chcesz mówić. Dzięki temu bez względu na pytanie wiesz, co powiesz. Może to brzmi dziwnie, ale tak to działa.

Oto 10 przykładów wyrażeń ułatwiających przejście do kluczowego komunikatu:

1. "Właśnie o to chodzi i dlatego..."

2. "To ważne, ale jeszcze ważniejsze jest, żeby..."

3. "Dlatego należy skupić się na..."

4. "W tym kontekście trzeba pamiętać, żeby..."

5. "Być może, ale moim zdaniem ważniejsze jest..."

6. "Nie można pominąć faktu, że..."

7. "Zgoda. Trzeba także pamiętać, że..."

8. "Jeśli spojrzymy na to inaczej, zobaczymy, że..."

9. "Tak. Chcę jeszcze dodać, że..."

10. "Wszystko sprowadza się do tego, żeby..."

To prawda, że dziennikarze czasem zadają trudne, niedorzeczne lub impertynenckie pytania. Ale to są ich pytania.

Potraktuj każde pytanie – także to "najgorsze" – jako okazję do przedstawienia swojego punktu widzenia. Zachowaj stoicki spokój i powiedz co myślisz. Po to właśnie udzielasz wywiadu i tego uczymy na naszych szkoleniach medialnych.

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

piątek, 12 czerwca 2015

Dlaczego inni rzecznicy prasowi są bardziej znani od Ciebie?

Nie błaznują. Nie popisują się. Nie unikają mediów.

Reprezentują ważne instytucje. Pracują dla dużych firm. Są szanowani przez dziennikarzy.

Jest wiele powodów dlaczego inni rzecznicy prasowi są bardziej znani od Ciebie i częściej zapraszani jako komentatorzy do mediów.

Oto 10 możliwych powodów:

1. Pracują więcej od Ciebie. O której godzinie przychodzisz do pracy?

2. Pracują mądrzej od Ciebie. Czy wszystko co robisz w pracy ma konkretny cel?

3. Mają lepszą reputację. Jaki jest Twój wyróżnik wśród rzeczników prasowych?

4. Można się z nimi łatwo skontaktować. Jak można się z Tobą skontaktować (telefon, e-mail, Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn)?

5. Częściej i bardziej regularnie piszą na blogu. Dlaczego nie prowadzisz jeszcze bloga?

6. Mają wyższą pozycję w wynikach Google. Co się dzieje kiedy ktoś wpisze do Google Twoje imię i nazwisko lub hasło "rzecznik+prasowy"?

7. Są ciekawszymi rozmówcami. Nie tylko odpowiadają na pytania reporterów, ale przekazują im nowe i ciekawe informacje.

8. Szybciej oddzwaniają do reporterów. Jak szybko oddzwaniasz do reporterów? 5 minut, 5 godzin czy 5 dni?

9. Częściej się o nich dobrze mówi online. Co robisz, żeby dziennikarze Cię chwalili w mediach społecznościowych?

10. Pracują dłużej od Ciebie. O której godzinie wychodzisz z pracy?

PS. Zobacz też "Test skuteczności rzecznika prasowego".

niedziela, 7 czerwca 2015

Nowa rola rzecznika prasowego

Widzę, że coś się zmienia w podejściu firm do kontaktów z mediami. Chodzi o wybór osoby, która wypowiada się publicznie w imieniu całej firmy.

Dekadę temu wywiadów najczęściej udzielał rzecznik prasowy jako najbardziej kompetentna osoba do kontaktów z mediami. Znał potrzeby dziennikarzy i potrafił przekazać w wywiadzie kluczowe komunikaty.

Nowy trend polega na zastąpieniu rzeczników przez firmowych ekspertów. Media chętniej rozmawiają z producentem nowego produktu – na przykład lekarstwa na migrenę – niż rzecznikiem prasowym.

Takie podejście wydaje się korzystne dla wszystkich zainteresowanych – reporterów, konsumentów i firm, które potrafią skutecznie komunikować się z mediami.

Dziennikarze dzisiaj potrzebują dokładnych i zwięzłych informacji przekazanych w atrakcyjny, przystępny i zrozumiały sposób. Wolą je usłyszeć od eksperta – osoby, która bezpośrednio kieruje produkcją lub świadczy usługi.

Rzecznik prasowy coraz częściej występuje jako pośrednik kontaktujący dziennikarza z pracownikiem, który wie najwięcej na wybrany temat. Stąd potrzeba przeszkolenia medialnego wszystkich osób, które ze względu na swoją wiedzę, doświadczenie i pozycję w firmie mogą być poproszone o wywiad dla mediów.

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym lub masz pytanie o komunikacji z mediami, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.