piątek, 19 czerwca 2015

Dlaczego dziennikarze nie zadają złych pytań

Pytanie: Co zrobić kiedy dziennikarz zadaje w wywiadzie złe pytania?

Odpowiedź: Nic, bo nie ma złych pytań.

W wywiadzie dla mediów nie będziesz miał do czynienia ze "złymi" pytaniami, "głupimi" pytaniami czy "zbędnymi" pytaniami jeżeli przystąpisz do niego z właściwym nastawieniem.

Niedoświadczony rozmówca popełnia błąd polegający na udzielaniu szczegółowych odpowiedzi na każde pytanie. Nie ma takiej potrzeby. Poza tym, może się zdarzyć, że zacznie dużo mówić na temat, o którym nie ma głębokiej wiedzy. A to może się źle skończyć.

Powiedz tylko to, co najważniejsze i za pomocą techniki przejścia (bridging) połącz pierwszą część odpowiedzi z jednym z trzech kluczowych komunikatów.

Wygląda to tak. Odpowiedz krótko na pytanie dziennikarza i szybko przejdź do tego, o czym chcesz mówić. Dzięki temu bez względu na pytanie wiesz, co powiesz. Może to brzmi dziwnie, ale tak to działa.

Oto 10 przykładów wyrażeń ułatwiających przejście do kluczowego komunikatu:

1. "Właśnie o to chodzi i dlatego..."

2. "To ważne, ale jeszcze ważniejsze jest, żeby..."

3. "Dlatego należy skupić się na..."

4. "W tym kontekście trzeba pamiętać, żeby..."

5. "Być może, ale moim zdaniem ważniejsze jest..."

6. "Nie można pominąć faktu, że..."

7. "Zgoda. Trzeba także pamiętać, że..."

8. "Jeśli spojrzymy na to inaczej, zobaczymy, że..."

9. "Tak. Chcę jeszcze dodać, że..."

10. "Wszystko sprowadza się do tego, żeby..."

To prawda, że dziennikarze czasem zadają trudne, niedorzeczne lub impertynenckie pytania. Ale to są ich pytania.

Potraktuj każde pytanie – także to "najgorsze" – jako okazję do przedstawienia swojego punktu widzenia. Zachowaj stoicki spokój i powiedz co myślisz. Po to właśnie udzielasz wywiadu i tego uczymy na naszych szkoleniach medialnych.

Jeśli jesteś zainteresowany szkoleniem medialnym, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz