niedziela, 28 czerwca 2015

Emocje rzecznika prasowego w sytuacji kryzysowej

Rzecznik prasowy musi być wiarygodny – wiarygodność jest jego najważniejszym kapitałem. Musi nie tylko wierzyć we własne słowa, ale także wierzyć w samego siebie. Czyli, w każdej chwili musi być sobą.

Szef firmy, który nie okazuje żadnych uczuć po śmierci pracownika, nie będzie jej dobrym rzecznikiem prasowym. Szczerość, uczciwość, troska, współczucie to naturalne reakcje w tragicznych momentach, ale muszą być prawdziwe, nie sztuczne.

Pokazywanie emocji jest nie tylko usprawiedliwione, ale w wielu okolicznościach także wskazane. Zawsze jednak emocje powinny być kontrolowane.

Rzecznik prasowy nie jest w stanie dobrze wypełniać swojej funkcji, jeżeli na przykład silne emocje uniemożliwią swobodną wypowiedź. "W oczach pojawiły się łzy, słowa po prostu ugrzęzły mu w gardle..."

Czy kobiety są lepszymi od mężczyzn rzecznikami w sytuacji kryzysowej? Wielu praktyków PR tak właśnie sądzi.

Kobiety są często desygnowane do roli rzecznika prasowego w zarządzaniu komunikacją kryzysową, bo dominuje przekonanie, że to kobiety właśnie są bardziej uczciwe i wykazują więcej empatii niż mężczyźni. Czy to ma sens? Idąc tym tropem należałoby stwierdzić, że kobiety są lepszymi pielęgniarkami, nauczycielkami i kucharkami. A mężczyźni lepszymi informatykami, policjantami i taksówkarzami. Jest tak?

W moim przekonaniu najlepszym rzecznikiem jest zawsze najlepszy rzecznik i sprawa płci nie ma z tym nic wspólnego. Jeżeli to będzie kobieta, dobrze; jeśli mężczyzna – tak samo.

Skoro absolutnym wyróżnikiem rzecznika prasowego jest jego wiarygodność, musi być to osoba, która wie, co się wydarzyło, potrafi to szybko i trafnie ocenić, autentycznie ją to interesuje, umie przewidzieć rozwój wydarzeń (także ten najgorszy) i jest kimś kto może podjąć w tej sprawie konkretne decyzje. Płeć nie odgrywa żadnej roli.

Rzecznik prasowy musi dobrze czuć się z tym, co ma do powiedzenia. Musi wierzyć w to, co mówi. Musi mówić z przekonaniem. I na koniec: musi wierzyć w siebie i być sobą.

PS. Zobacz też "Test skuteczności rzecznika prasowego".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz