Ludzie mają dwa skrajnie odmienne podejścia do wywiadów dla mediów.
Jedni uważają, że skoro znają temat na wylot nie muszą się do niego przygotować i nie boją się żadnego pytania. Drudzy są tak przerażeni kontaktem z reporterem, że godzinami analizują najgorsze pytania i ćwiczą techniki unikania odpowiedzi.
Na naszych szkoleniach medialnych zachęcam do innego podejścia. Mówię, że pięć minut wywiadu na żywo w radiu lub telewizji to wyjątkowa okazja do przekazania aktualnego, prostego i ważnego przesłania.
Kiedy przygotowuję klienta do wywiadu dużo czasu przeznaczamy na opracowanie kluczowych komunikatów i ćwiczymy ich przekazanie w odpowiedziach na różne pytania. Nie mam na myśli unikania odpowiedzi. Chodzi bardziej o skupienie się na tym, co warto powiedzieć niż odgadywanie do czego zmierza reporter.
Przygotowanie do 5-minutowego wywiadu dla radia lub telewizji trwa około pięciu godzin:
1. godzina: wybór przesłania i kluczowych komunikatów.
2. godzina: wybór przykładów, porównań, anegdot i historii pokazujących wartość przesłania.
3. godzina: ćwiczenie przekazywania przesłania i kluczowych komunikatów.
4. godzina: opracowanie listy najtrudniejszych pytań.
5. godzina: ćwiczenie gotowych wypowiedzi przed kamerą.
To wygląda na dużo pracy jak na krótki wywiad. Ale od tego może zależeć reputacja i przyszłość Twojej firmy, instytucji lub organizacji. Jaka jest jej wartość?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz